Wolfgang niezwyczajny
Warsztaty oparte zostały o książkę „Wolfgang (niezwyczajny)” Laili Aguilar, w przełożeniu Karoliny Jaszeckiej, Wydawnictwa Widnokrąg. Główny bohater książki Wolfgang jest chłopcem autystycznym, jego życiem rządzi logika i muzyka. Lubi spisywać listy różnych rzeczy, wie jak dolecieć na Jowisz, a nuty rozumie dużo lepiej niż ludzi.
- Na zajęciach wspólnie szukaliśmy odpowiedzi na pytania, co nas łączy, a co dzieli i jak to jest być innym niż wszyscy. Na początku zajęć wspólnie ustalono zasady zachowania się i wypowiedzi. Następnie uczniowie poznali swoje upodobania kulinarne i ulubione kolory. Po przeczytaniu przez prowadzącą fragmentu książki, dyskutowano o Wolfgangu, jego niezwykłych zainteresowaniach oraz różnych nietypowościach i nadwrażliwościach, charakterystycznych dla uczestników warsztatów. Wszystkie propozycje zostały zapisane na szablonie przykładowej postaci – opowiada Beata Życzyńska, bibliotekarka prowadząca zajęcia.
Zobacz zdjęcia
Uwaga hałas – wszyscy mówią na raz
Kolejną aktywnością było ćwiczenie „Uwaga hałas – wszyscy mówią na raz”. Uczestnicy czytali jednocześnie hasła z list sporządzonych przez Wolfganga, a jedna z osób próbowała odgadnąć, chociaż jedno zdanie. W kolejnym ćwiczeniu odwrócono role, prowadząca przy dźwięku szumu ulicznego i audiobooka próbowała przedstawić dzieciom polecenie. W obu zabawach nie został osiągnięty efekt końcowy.
Przeprowadzono dyskusję o autyzmie, nadwrażliwości na hałas i akceptacji różnych nietypowości. Uczniowie wypisali cechy charakterystyczne Quima, chłopca, z którym Wolfgang się zaprzyjaźnił, a który reprezentuje otoczenie osoby nadwrażliwej. Ponadto, wzięli udział w zabawie pokazującej jak wiele można osiągnąć w odpowiednich warunkach i przychylności środowiska, w którym się funkcjonuje.
Nawlekanie koralików na sznurówki w roboczych rękawicach oraz łączenie ponumerowanych kropek na kartkach, patrząc na nie przez przetarte papierem ściernym okulary, było trudnym zadaniem. To obrazuje skalę trudności, z jaką borykają się osoby między innymi z autyzmem. Autyzm to zaburzenie rozwoju, które może powodować znaczące problemy w kontaktach społecznych, komunikacji i zachowaniu. Chorzy na autyzm często mają problemy z nawiązywaniem z innymi ludźmi kontaktów społecznych, emocjonalnych oraz w zwykłej komunikacji. Mogą powtarzać określone zachowania i nie chcieć zmienić codziennych aktywności. Oznaki autyzmu pojawiają się we wczesnym dzieciństwie i zwykle trwają przez całe życie.
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Podsumowaniem warsztatów była rozmowa o znanych ludziach z zaburzeniem autyzmu, celowości obchodzenia 2 kwietnia każdego roku Światowego Dnia Świadomości Autyzmu i związanej z nim symboliki koloru niebieskiego. Uczestników zaproszono do korzystania z księgozbioru biblioteki, dotyczącego autyzmu, zespołu Aspergera, nadwrażliwości, nietypowości. Wiele miejsca poświecono akceptacji, wzajemnemu zrozumieniu i okazywaniu szacunku różnicom między ludźmi.
Każdy uczestnik otrzymał dyplom uczestnictwa w warsztatach.
Warsztaty zostały zorganizowane w ramach konkursu pn. „Książki do zadań specjalnych”, którego organizatorem są: Wydawnictwo Widnokrąg oraz Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Celem konkursu jest upowszechnianie wiedzy na temat sytuacji i potrzeb osób ze spektrum autyzmu oraz promowanie postawy empatii i otwartości na odmienność wśród dzieci i młodzieży.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?