Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

To znak, że drogą mogą przejeżdżać czołgi i wozy opancerzone. Weź to pod uwagę!

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Tak wyglądają żółte znaki dedykowane kierowcom pojazdów wojskowych. Cywile nie muszę się nimi przejmować
Tak wyglądają żółte znaki dedykowane kierowcom pojazdów wojskowych. Cywile nie muszę się nimi przejmować GDDKiA
Niektórzy kierowcy zastanawiają się, co to za znaki i profilaktycznie zdejmują nogę z gazu, inni jak zwykle tylko przyspieszają, uznając że problem mają z głowy… Tymczasem żółte znaki z symbolem czołgu mogą oznaczać, że drogą porusza się kolumna wojskowa.

Boeing C-17 Globemaster amerykańskich Sił Powietrznych wylądował w Bydgoszczy

od 16 lat

- Panie, coś tam słyszałem, ale dokładnie nie wiem – bać się czy nie? Myślałem, że te znaki oznajmiają o przejeździe czołgów, ale żadnego nie widziałem – wyraża swe obawy czytelnik, a to w kontekście zauważonych przez niego przed wjazdem na jeden z bydgoskich wiaduktów znaków.

Takie znaki z symbolami czołgów i wozów opancerzonych oraz strzałkami i różnymi liczbami pojawiały się na naszych drogach już kilka lat temu, ale tylko przed spodziewanym przejazdem kolumn wojskowych spieszących na ćwiczenia sojusznicze NATO. Teraz wiszą od dłuższego czasu, co zaniepokoiło niektórych kierowców.

Dla cywilów nie mają znaczenia

- Znaki te kierowane są jedynie do kierowców pojazdów wojskowych i nie mają znaczenia dla pojazdów cywilnych. Ponadto na wybranych trasach, w 11 województwach, mogą zostać wdrożone czasowe ograniczenia prędkości. Ograniczenie jest sygnalizowane kierowcom m.in. poprzez mobilne (ledowe) tablice zmiennej treści – wyjaśnia nam zespół prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zatem dla cywilów żółte znaki są tylko informacją i rodzajem ostrzeżenia, że na danej drodze może odbywać się wzmożony ruch kolumn Wojska Polskiego i z krajów Paktu Północnoatlantyckiego. Teraz, gdy na Ukrainie trwa krwawa wojna z Rosją, ruch czołgów i pojazdów opancerzonych może być większy, zwłaszcza z zachodu na wschód. Już od 12 lutego na terenie Polski trwają międzynarodowe ćwiczenia wojskowe pod kryptonimem Saber Strike 22, co generuje większy ruch.

Znaki wojskowej klasyfikacji obciążenia klasy MLC (Military Load Classification W1 - W7) mówią o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdów. Skala MLC różni się od tej stosowanej dla pojazdów cywilnych w Polsce.

Nocne przejazdy wojska

Według wcześniejszych założeń (nie wiadomo jak wpłynie na nie rozwój sytuacji na Ukrainie) międzynarodowe ćwiczenia wojskowe Saber Strike 22 potrwają na terenie Polski do 26 marca.

To też może Cię zainteresować

Kolumny wojskowe przemieszczają się najczęściej w godzinach nocnych, aby w jak najmniejszym stopniu powodowały utrudnienia w ruchu. GDDKiA przestrzega wszakże kierowców, że niektóre przejazdy muszą odbywać się w ciągu dnia, a nawet w godzinach szczytu.

Liczy się bezpieczeństwo

- Spotykając na drodze kolumnę wojskowych pojazdów, pamiętajmy o zachowaniu szczególnej ostrożności. Skupmy się na prowadzeniu auta, a nie na dodatkowych czynnościach, jak robienie zdjęć czy nagrywanie filmów. Nie należy wjeżdżać pomiędzy pojazdy wojskowe jadące w kolumnie! - instruuje Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy, zastępca dyrektora ds. komunikacji w Biurze Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Najważniejsze jest, aby każdy kierowca pamiętał o dużej masie wojskowych pojazdów, a co za tym idzie ich wydłużonej drodze hamowania. Pamiętajmy, że sprzęt militarny jest przewidziany do zadań bojowych, a więc może nie posiadać tak samo dobrej widoczności mijających go pojazdów, jak samochody cywilne.

Wszelkie informacje ws. bieżącej sytuacji na drogach krajowych dostępne są pod całodobowym numerem GDDKiA 191 11 oraz w serwisie: drogi.gddkia.gov.pl

Nie tylko na głównych drogach

Takie znaki znajdują się najczęściej na głównych trasach przelotowych, czyli drogach krajowych. Ale nie tylko, bowiem niektóre odcinki dróg wojewódzkich, w tym w naszym regionie, mają charakter militarny, czyli dostosowany do ruchu pojazdów wojskowych. To głównie dojazdówki do przepraw wodnych i do poligonów.

Wojskowa klasa MLC

Obowiązek oznakowania MLC wynika z zarządzenia ministra infrastruktury z 2010 roku w sprawie wyznaczania wojskowej klasyfikacji obciążenia obiektów mostowych usytuowanych w ciągach dróg publicznych. Klasa MLC jest zgodna ze standardami NATO. Nadzór nad stosowaniem tej klasyfikacji w praktyce sprawuje generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
W Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie opracowano metodę szybkiego wyznaczania wojskowych klas obciążenia drogowych obiektów i nazwano ją "MILORY". Założono w niej, iż: W czasie przejazdu pojazdów wojskowych, na obiekcie nie odbywa się ruch żadnych innych „środków transportowych”.

To też może Cię zainteresować

Według tego standardu (umowy standaryzacyjnej NATO STANAG 2021) przewiduje się 16 wojskowych klas obciążenia oznaczonych numerami od MLC 4 do MLC 150. Do każdego numeru klasyfikacyjnego obciążenia przyporządkowany jest hipotetyczny pojazd gąsienicowy oraz kołowy określonej klasy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: To znak, że drogą mogą przejeżdżać czołgi i wozy opancerzone. Weź to pod uwagę! - Gazeta Pomorska

Wróć na stalowawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto