40-letnia tradycja rozgrywania na terenie Stalowej Woli eliminacji Motorowych Mistrzostwa to zasługa Stanisława Popowicza (właściciela polskiego fiata 508 III S z 1937 roku), który również i w tym roku objął funkcję Komandora V rundy Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych.
Była to wyjątkowa eliminacja, tworzona przez doświadczonego zawodnika - zwycięzcę Grand Prix Lwowa - Stanisława Popowicza, wspomaganego przez sztab młodszej gwardii Sekcji Pojazdów Zabytkowych ASW, których reprezentuje wicekomandor Jan Garbacz.
W imprezie udział wzięły 34 pojazdy. Uczestnikami rundy są kierowcy i piloci pojazdów z napędem mechanicznym, o wysokim stopniu oryginalności, wyprodukowanych do 31 grudnia 1989 roku, zachowanych i utrzymanych w warunkach historycznie właściwych, znajdujących się w posiadaniu osoby lub organizacji, która go konserwuje ze względu na wartość techniczną i historyczną, a nie jako środek codziennego transportu. Posiadającym bieżące dopuszczenie do ruchu drogowego, ubezpieczenie pojazdu w zakresie OC i pasażerów NNW.
Najstarszy był ford A z 1928 roku z Aeroklubu Wielkopolskiego, najmłodsze były Porche 911 Carrera, Pontiac Trans AN i Fiat UNO DS z 1987 roku.
Impreza rozpoczęła się w piątek. Po rannej odprawie z komandorem jazda okrężna na trasie: Stalowa Wola, Nisko, Bieliniec, Ulanów, Stalowa Wola. W sobotę jazda okrężna na trasie: okolice Stalowej Woli, o godzinie 13 konkurs elegancji na placu Miejskiego Domu Kultury w Stalowej Woli, a wieczorem uroczyste zakończenie imprezy.
Tradycja i nowoczesność to dwie dewizy tegorocznego rajdu. Pierwszy dzień przebiegał pod dyktando tradycji. Uczestnicy rajdu poznali walory turystyczne województwa Podkarpackiego. Odwiedzili słynący z długiej i bogatej tradycji flisactwa region Ulanowa, gdzie dawno temu zboże i drewno będące skarbem tej ziemi ładowane na tratwy spławiano do Gdańska w rzecznych portach Krzeszowa, Ulanowa, a sławę sosen rosnących w puszczy sandomierskiej rozpowszechniły po wszystkich oceanach zbudowane z nich maszty statków i okrętów. Uczestnicy wzięli udział w spływie galarami po rzece San, rzece która występuje w nazwie produkowanych od lat 50-tych na Podkarpaciu autobusów Autosan.
Załogi odwiedziły również powstające w Bielińcu Muzeum Pojazdów Specjalnych, a także Muzeum Sprzętu Pszczelarskiego i zapoznali się z regionalnymi miodami. Dzień zakończyła próba na regularność i integracyjny grill.
Drugi dzień przebiegał pod hasłem nowoczesności, uczestnicy rajdu rozpoczęli zmagania od róży wiatrów ulicami Stalowej Woli, aby następnie udać się na tereny Huty Stalowa Wola, zakładu który powstał przed wojną w ramach Centralnego Okręgu Przemysłowego. W 1937 roku w widłach Wisły i Sanu, gdzie ustanowiona została siedziba Zakładów Południowych, w ciągu niespełna 800 dni, które upłynęły od ścięcia pierwszej sosny pod budowę zakładów, do uroczystego ich otwarcia dokonanego przez Prezydenta Ignacego Mościckiego, powstał stalowowolski ośrodek przemysłowy. Zawodnicy zwiedzili Hutę, zmierzyli się w wymagających próbach sportowych i próbach oceny techniki jazdy.
Nie zabrakło licznych Konkursów Elegancji (na rynku w Nisku, Ulanowie, Stalowej Woli), a Bal Komandorski zakończył spotkanie w Stalowej Woli.
Wydanie specjalne Gol24 - Studio EURO 2024 - odcinek 1
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?